KUNST IN DE KLAS VAN JUF IMKE !

Ik heb net thema Kunst uitgewerkt in de klas.
Zalig vond ik het! Uitdagend, speels, gevarieerd
en echt op niveau van de derde kleuterklas!

Wil je meer zien van Juf Imke? Klik dan hier.

Elke dag leerde we een nieuwe kunstenaar aan de hand van de infofiches van juf Sara. Op die manier werd het heel overzichtelijk en op niveau van de kleuters aangebracht. Ze vroegen er elke ochtend naar: “Welke kunstenaar leren we vandaag juf?”

In de bouwhoek werden de mooiste kunstwerken gebouwd
Zeker toen er een dag centraal stond rond ‘Kunst in de gebouwen’.
Ze hadden super veel interesse in de bekende gebouwen!

De namen en plaatsen waar ze staan, werden echt onthouden!

Een super leuk opvulmomentje tijdens thema kunst is:
“Spiegel het schilderij!” Er staat een grote fotokader in het midden, één kleuter beeld iets uit en de ander kleuter spiegelt wat hij/zij doet. 
Plezier gegarandeerd!

Er waren verschillende gevarieerde hoekverrijkingen tijdens dit thema. Zo was er een kunstwinkel, in de taalhoek konden ze themawoordjes naleggen, een hoek waar ze gekleurde brilglaasjes over elkaar konden schuiven om nieuwe kleuren te vormen, … enzoverder!

Bij elk thema voorzie ik een speelbak. Ook in dit thema kwam hij weer goed aan bod. Ik probeerde hem ook wat aan te passen elke dag naargelang de kunstenaar waar we over leerde.
Soms werd de lichtbak ook eens bovengehaald!

En uiteraard werd er tijdens thema kunst veel geknutseld en geschilderd!
Soms vertrokken we vanuit slechts een inspiratie van een kunstenaar en soms probeerde we de kunstwerken écht na te maken. Dan gingen we kijken naar de details in de werken en gingen we zelf op zoek met welke technieken en voorwerpen we die kunstwerken konden nabootsen.

Ook media kwam tijdens dit thema goed aan bod!
De kunstenaar: Rene Magritte bracht onze kleuters op het leuke idee om de man met de bolhoed uit te beelden. Met de tablets konden  ze dan zo foto’s trekken van elkaar en deze foto’s heb ik op het einde van het thema dan gebundeld. Een sjabloon hiervoor kon ik bij juf Sara terugvinden!
Dit boekje hebben de ouders nadien ook zelf kunnen inkijken.

Wij sloten ons thema af met een prachtig kunstmuseum in de klas!
De (groot)ouders werden uitgenodigd en konden al de kunstwerken na
de schooluren komen bewonderen. De kleuters gaven dan een rondleiding en konden bij alles vertellen wat ze moesten doen, wat ze hadden gemaakt en hoe ze dat hadden gedaan en vooral ook welke kunstenaars ze allemaal kende!
De reacties van de ouders waren fantastisch!

Thema kunst? Een aanrader als je het mij vraagt!

Wil je zelf ook aan de slag met deze bundel in jouw klas?

Meer lezen

Klasafspraken met prentenboeken

Aan het begin van elk schooljaar worden er vaak klasafspraken opgesteld.
Dit kan door de leerkracht zijn, maar ook door de kinderen in de (kleuter)klas.
Enkele jaren geleden zag ik op een profiel dat ik volgde op Instagram een heel leuke manier om de klasafspraken in de klas vorm te geven. Zo geschiede ‘mijn klasafspraken aan de hand van prentenboeken’.

Meer lezen »

5 tips om aan de slag te gaan rond de dood in de kleuterklas

De dood en kleuters , het zorgt soms nog wel eens voor discussie/ongerustheid.
Zijn onze kinderen niet te jong om geconfronteerd te worden met de dood? Doen we niet meer kwaad dan goed?
Toch is het tegendeel echter waar. Tegenwoordig is men er daarom meer en meer van overtuigd dat rouweducatie een echte meerwaarde is, ook voor de jongste kleuters.

Maar hoe pak je dit nu juist aan? Hoe heb je het over de dood zonder dat er iemand of een huisdier in de naaste omgeving overleden is?

Meer lezen »

Een kijkje in de klas van Juf Rune tijdens het thema 3 biggetjes

Samen met mijn peuters en 1ste kleuters werkten we drie weken rond dit thema.
De start van het thema ging vooral over het leren kennen van het verhaal en de volgorde van het verhaal. Wat gebeurde er eerst en wat daarna. Doorheen het thema was al snel duidelijk dat mijn kleuters erg nieuwsgierig waren naar het bouwen van een huis. Want ”Juuhuf, hoe moet dat? “ “Tja, hoe moet dat nu een huis bouwen?” Hier gingen we verder op in samen met het boekje “Bouwen maar!” van Federico van Lunter en dus gingen we aan de slag. Want wat die drie biggetjes konden, dat kunnen wij ook!
Het thema had op alle vlakken zoveel te bieden: hoekverrijkingen, klassikale activiteiten, begeleide activiteiten… Ik ging aan de slag met de bundel van juf Sara, werd helemaal overenthousiast in mijn aanbod van sensorisch spel en verzon allerhande fijne knustel- en schrijfdanswerkjes. Het was echt G-E-N-I-E-T-E-N!
Ik neem je met veel plezier even mee in mijn “sprookje” -euuuuhm- thema van de 3 biggetjes!

Meer lezen »

Vijf boekentips plus een leuke werkvorm

Een liefde voor prentenboeken.
Ik ben vast niet alleen. Zelf heb ik een hele collectie pareltjes verzameld doorheen mijn jaren in het 1e leerjaar.
Nu ik even dat leerjaar achter mij liet, vind ik het ook geweldig om in het 4de leerjaar voor te lezen of de kinderen te laten voorlezen.

Want (voor)lezen is van levensbelang in élke klas.
Zeg maar dat ik het je gezegd heb.
Graag neem ik je mee in een top 5 van boeken die ik samengesteld heb.
Boeken die voor mij echt toppers zijn om mee te werken in de klas. Kleuter of lager.

Meer lezen »