5 tips om aan de slag te gaan rond de dood in de kleuterklas.

De dood en kleuters , het zorgt soms nog wel eens voor discussie/ongerustheid.

Zijn onze kinderen niet te jong om geconfronteerd te worden met de dood? Doen we niet meer kwaad dan goed?
Toch is het tegendeel echter waar. Tegenwoordig is men er daarom meer en meer van overtuigd dat rouweducatie een echte meerwaarde is, ook voor de jongste kleuters.

Maar hoe pak je dit nu juist aan? Hoe heb je het over de dood zonder dat er iemand of een huisdier in de naaste omgeving overleden is?

Wil je meer zien van Juf Laura? Klik dan hier.

1) Geef je eigen verlies ervaring een plekje in de klas. (Uiteraard enkel wanneer dit goed voelt)

Dit kan je doen door een foto van een overleden dierbare (kan ook een huisdier zijn) uit te stallen in de klas als zijnde vast klasmeubilair. Vaak roept het spontaan de interesse van de kleuters op en komen er vragen naar boven. Dit hoekje kan uitgroeien tot een plekje waar kinderen wekelijks een kaarsje willen branden of een bloemetje willen zetten.

2) Lees spontaan eens een boekje voor waarin het thema de dood/gemis voorkomt.

 

 

 

Het geeft ons een zicht op de innerlijke wereld van de kleuters. Het geeft ons een opening tot het stellen van levensvragen en het geeft ons houvast.

Enkele mooie algemene en toegankelijke titels:

  • Guido Van Genechten: Rikki en de eekhoorn
  • Thaïs Vanderheyden: Lievelingsverdriet
  • Eva Eland: Als verdriet op bezoek komt
  • John Dougherty: Haas, ik mis je !

 

Gekoppeld aan deze verhalen is het dan heel waardevol om een sensory play aan te bieden. Op deze manier kunnen kinderen met al hun zintuigen uiting geven aan hun gevoelens.

Plaats personages uit het boek bij de sensoryplay of andere soms niet veelzeggende  accessoires zoals een vulkaan, clown, astronaut. Ze willen ons soms meer zeggen dan we zelf denken 😉

Bijvoorbeeld: een vulkaan: kan zijn ik sta op uitbarsten.

3) Een dood insectje gevonden in de klas of op de speelplaats? Dat is niet vies maar een leerkans.

 

Kinderen komen wel eens aanlopen met een dood diertje. Grijp deze kans om het te hebben over de dood en de onomkeerbaarheid ervan duidelijk te maken. Steek het diertje in een doorzichtig doosje of potje en laat dit diertje in jullie klas verblijven. Ze zullen merken dat het diertje niet terug levend of wakker wordt. Dit is vooral een valkuil wanneer kinderen nog in de fase van magisch denken zitten en nog geloven in hij/ zij kan wakker gekust worden.

4) Feestdagen waarbij de we doden herdenken integreren in de klas.

Feestdagen van over de hele wereld die te maken hebben met de doden kunnen een mooie toegangspoort zijn om het bespreekbaar te maken. Denk maar aan de prachtige film Coco.

5) Aandacht hebben voor de innerlijke wereld van onze kinderen.

Buiten dat we het er gewoon over kunnen hebben is het vooral ook belangrijk dat we werken aan een sterke innerlijke wereld van onze kleuters. Kennen ze de gevoelens die in hen leven? Weten ze hoe ze met bepaalde gevoelens moeten omgaan? En weten ze hoe ze met deze gevoelens om kunnen gaan?

Werken aan een krachtige basis op vlak van emotionele zelfkennis geeft hen ook een stevige basis wanneer we het in de toekomst eventueel moeten hebben over rouw.

Hieronder geef ik jullie graag enkele tips mee hoe ik hiermee aan de slag ga in de praktijk/klas.

*Het grimmige weerbericht: Het weer geef soms eenvoudiger weer hoe we ons voelen. Woorden zoals woest,razend kunnen beter uitgedrukt worden in bijvoorbeeld bliksem.

  1. Teken een silhouette van een kind op een stuk papier en laat ze de verschillende weersomstandigheden tekenen of leggen in hun lichaam. Wil je graag iets blijvend dan kan je ook kiezen voor een staande spiegel waarop kinderen kunnen plakken met post its of kunnen tekenen met posca.
  2. Bied eens een sensoryplay aan met veel kleuren en observeer welke kleuren ze kiezen. Ga hierover in gesprek misschien willen ze ons onbewust wel iets zeggen.
    Bekijk dit zeker ook eens wanneer kinderen aan het tekenen zijn. Schijnt de zon? Zijn er veel donkere kleuren? Verandert de stemming van de tekening na een tijdje.

  3. Wie zit er allemaal in ons hart en wat zou er gebeuren als er iemand weg zou vallen?
    Het opent een mooi gesprek en geeft heel mooi emotionele banden weer.

  4. We gaan ons zelf eens pellen als een ajuin of verschillende lagen van de regenboog. Wat zien we aan de buitenkant en wat leeft er aan onze binnenkant?
    Op de buitenste boog tekenen we onze uiterlijke kenmerken en naarmate we naar binnen gaan richten we ons meer naar onze emoties, interesses.

Meer lezen

5 tips om aan de slag te gaan rond de dood in de kleuterklas

De dood en kleuters , het zorgt soms nog wel eens voor discussie/ongerustheid.
Zijn onze kinderen niet te jong om geconfronteerd te worden met de dood? Doen we niet meer kwaad dan goed?
Toch is het tegendeel echter waar. Tegenwoordig is men er daarom meer en meer van overtuigd dat rouweducatie een echte meerwaarde is, ook voor de jongste kleuters.

Maar hoe pak je dit nu juist aan? Hoe heb je het over de dood zonder dat er iemand of een huisdier in de naaste omgeving overleden is?

Meer lezen »

Een kijkje in de klas van Juf Rune tijdens het thema 3 biggetjes

Samen met mijn peuters en 1ste kleuters werkten we drie weken rond dit thema.
De start van het thema ging vooral over het leren kennen van het verhaal en de volgorde van het verhaal. Wat gebeurde er eerst en wat daarna. Doorheen het thema was al snel duidelijk dat mijn kleuters erg nieuwsgierig waren naar het bouwen van een huis. Want ”Juuhuf, hoe moet dat? “ “Tja, hoe moet dat nu een huis bouwen?” Hier gingen we verder op in samen met het boekje “Bouwen maar!” van Federico van Lunter en dus gingen we aan de slag. Want wat die drie biggetjes konden, dat kunnen wij ook!
Het thema had op alle vlakken zoveel te bieden: hoekverrijkingen, klassikale activiteiten, begeleide activiteiten… Ik ging aan de slag met de bundel van juf Sara, werd helemaal overenthousiast in mijn aanbod van sensorisch spel en verzon allerhande fijne knustel- en schrijfdanswerkjes. Het was echt G-E-N-I-E-T-E-N!
Ik neem je met veel plezier even mee in mijn “sprookje” -euuuuhm- thema van de 3 biggetjes!

Meer lezen »

Vijf boekentips plus een leuke werkvorm

Een liefde voor prentenboeken.
Ik ben vast niet alleen. Zelf heb ik een hele collectie pareltjes verzameld doorheen mijn jaren in het 1e leerjaar.
Nu ik even dat leerjaar achter mij liet, vind ik het ook geweldig om in het 4de leerjaar voor te lezen of de kinderen te laten voorlezen.

Want (voor)lezen is van levensbelang in élke klas.
Zeg maar dat ik het je gezegd heb.
Graag neem ik je mee in een top 5 van boeken die ik samengesteld heb.
Boeken die voor mij echt toppers zijn om mee te werken in de klas. Kleuter of lager.

Meer lezen »

Get to know me

Ik ben Juf Sara. Een 25 jarige bezige bij die halftijds in het onderwijs staat en halftijds haar eigen bedrijf heeft. Ben je benieuwd naar mijn verhaal? Lees dan snel verder!

Meer lezen »