10 uitgewerkte tips voor woordenschatontwikkeling bij kleuters
In deze post krijg je 10 handige tips te lezen die kunnen helpen bij de woordenschatontwikkeling van kleuters
Ik heb net thema Kunst uitgewerkt in de klas.
Zalig vond ik het! Uitdagend, speels, gevarieerd
en echt op niveau van de derde kleuterklas!
Wil je meer zien van Juf Imke? Klik dan hier.
Elke dag leerde we een nieuwe kunstenaar aan de hand van de infofiches van juf Sara. Op die manier werd het heel overzichtelijk en op niveau van de kleuters aangebracht. Ze vroegen er elke ochtend naar: “Welke kunstenaar leren we vandaag juf?”
In de bouwhoek werden de mooiste kunstwerken gebouwd
Zeker toen er een dag centraal stond rond ‘Kunst in de gebouwen’.
Ze hadden super veel interesse in de bekende gebouwen!
De namen en plaatsen waar ze staan, werden echt onthouden!
Een super leuk opvulmomentje tijdens thema kunst is:
“Spiegel het schilderij!” Er staat een grote fotokader in het midden, één kleuter beeld iets uit en de ander kleuter spiegelt wat hij/zij doet.
Plezier gegarandeerd!
Er waren verschillende gevarieerde hoekverrijkingen tijdens dit thema. Zo was er een kunstwinkel, in de taalhoek konden ze themawoordjes naleggen, een hoek waar ze gekleurde brilglaasjes over elkaar konden schuiven om nieuwe kleuren te vormen, … enzoverder!
Bij elk thema voorzie ik een speelbak. Ook in dit thema kwam hij weer goed aan bod. Ik probeerde hem ook wat aan te passen elke dag naargelang de kunstenaar waar we over leerde.
Soms werd de lichtbak ook eens bovengehaald!
En uiteraard werd er tijdens thema kunst veel geknutseld en geschilderd!
Soms vertrokken we vanuit slechts een inspiratie van een kunstenaar en soms probeerde we de kunstwerken écht na te maken. Dan gingen we kijken naar de details in de werken en gingen we zelf op zoek met welke technieken en voorwerpen we die kunstwerken konden nabootsen.
Ook media kwam tijdens dit thema goed aan bod!
De kunstenaar: Rene Magritte bracht onze kleuters op het leuke idee om de man met de bolhoed uit te beelden. Met de tablets konden ze dan zo foto’s trekken van elkaar en deze foto’s heb ik op het einde van het thema dan gebundeld. Een sjabloon hiervoor kon ik bij juf Sara terugvinden!
Dit boekje hebben de ouders nadien ook zelf kunnen inkijken.
Wij sloten ons thema af met een prachtig kunstmuseum in de klas!
De (groot)ouders werden uitgenodigd en konden al de kunstwerken na
de schooluren komen bewonderen. De kleuters gaven dan een rondleiding en konden bij alles vertellen wat ze moesten doen, wat ze hadden gemaakt en hoe ze dat hadden gedaan en vooral ook welke kunstenaars ze allemaal kende!
De reacties van de ouders waren fantastisch!
Thema kunst? Een aanrader als je het mij vraagt!
Wil je zelf ook aan de slag met deze bundel in jouw klas?
In deze post krijg je 10 handige tips te lezen die kunnen helpen bij de woordenschatontwikkeling van kleuters
De boekenhoek in de kleuterklas is een magische plek waar kinderen hun verbeelding kunnen laten gaan, verhalen kunnen ontdekken en hun liefde voor lezen kunnen ontwikkelen. Door interactieve elementen toe te voegen, kunnen we deze ervaring nog verrijkender maken. Hier zijn enkele inspirerende ideeën om de boekenhoek in jouw kleuterklas interactief en boeiend te maken.
Dit is een template, dupliceer deze pagina om een nieuwe post te maken. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Juf Steffi vertelt in deze blog hoe ze de wissel van jongste kleuters naar oudste kleuters ervaarde.
Juf Laura neemt jullie mee doorheen de dag in de vlinderklas. Dit is de instapklas. We starten het schooljaar met een klein groepje en bij elk instapmoment groeit onze klas.
Aan het begin van elk schooljaar worden er vaak klasafspraken opgesteld.
Dit kan door de leerkracht zijn, maar ook door de kinderen in de (kleuter)klas.
Enkele jaren geleden zag ik op een profiel dat ik volgde op Instagram een heel leuke manier om de klasafspraken in de klas vorm te geven. Zo geschiede ‘mijn klasafspraken aan de hand van prentenboeken’.