Vijf boekentips en leuke werkvorm van Juf Elien.

Een liefde voor prentenboeken.
Ik ben vast niet alleen. Zelf heb ik een hele collectie pareltjes verzameld doorheen mijn jaren in het 1e leerjaar.
Nu ik even dat leerjaar achter mij liet, vind ik het ook geweldig om in het 4de leerjaar voor te lezen of de kinderen te laten voorlezen.

Want (voor)lezen is van levensbelang in élke klas.
Zeg maar dat ik het je gezegd heb.
Graag neem ik je mee in een top 5 van boeken die ik samengesteld heb.
Boeken die voor mij echt toppers zijn om mee te werken in de klas. Kleuter of lager.

Wil je meer zien van Juf Elien, klik dan hier.

1. De zeven kersttruitjes – Jan Fearnley (De Vier Windstreken)

Als men vraagt wat mijn absolute topper is in mijn boekenkast, antwoord ik met volle overtuiging ‘de zeven kersttruitjes’.
Het boek kocht ik enkele jaren geleden op de Boekenbeurs. Ik wist direct dat ik een parel in mijn handen had.
Tijdens het lezen van het boek was ik zo ontroerd door het allerliefste vogeltje dat het hoofdpersonage is. Dat ontroerende gevoel omschrijf ik elke keer als ik het voorlees in de klas. Het fijne aan dit boek is dat je het SAMEN met de kinderen kan vertellen. Het laat ze ook soms stilstaan bij wat zij hebben, krijgen en geven.
Het feit dat ik ook enorm stoef met dit boek, helpt het ook om de klas rustig en aandachtig te krijgen.

2. Circus, een zoek-en ontdekboek – Peter Knorr & Doro Göbel

Het circus, het zegt me weinig tot niets. In het echte leven. Het zoekboek ‘het Circus’ vind ik geweldig.
Tijdens mijn jaren in het 1e leerjaar volgde ik een bijscholing bij Danielle Daniëls over zoekboeken. Sindsdien plan ik heel vaak zoekboek ‘lessen’ in.
Het boek van het circus werd daar voorgesteld en ik was verkocht. Ondertussen heb ik alle zoekboeken in die reeks van Peter Knorr in mijn bezit. Zelf eentje met een Spaanse titel. Ah ja, er staat geen tekst in het boek hé.
Een uitdaging voor jullie. Neem een zoekboek erbij. Sla die open op een bepaalde blz. Kijk 3 minuten gericht naar het blad. Herhaal nadien wat je zag. Doe dit enkele keren na elkaar. Of enkele dagen. Ik durf te wedden dat je elke keer nieuwe dingen zit of de linken met elkaar gaat leggen.

3. Leesje & Wurm – Siska Goeminne & Frank Daenen (De Eenhoorn)

Opnieuw een parel van een boek.
Het boek kan je beginnen langs beide kanten – het heeft dus geen voor- of achterkant.
Leesje en Wurm zijn 2 boekenbeestjes die graag verhalen lezen. Onderweg komen ze verschillende hoofdpersonages tegen uit boeken. Van Harry Potter tot Winnie The Pooh, van Maya de Bij tot de GVR, …
Samen met hun andere ‘boekige bib-beestjes’ beleven Leesje en Wurm de dolste avonturen in élk soort boek. Een kookboek, zoekboek, stripverhaal, mopboek, …
Het leuke aan de bib-beestjes is dat de kinderen hun eigen beestje kunnen ontwerpen als verwerking op het boek. Een banaan met een rokje en een paraplu? Een nijlpaard met citroenen als ogen? Een labrador met een varkensneusje en vleugels? Het kan allemaal.
Tip – ben je nog op zoek naar iemand om uit te nodigen op jouw school? Nodig dan Frank Daenen eens uit. Hij geeft dé zaligste lezingen voor kinderen (en juffen..)

4. Waar blijft de herfst – Sanne Miltenburg (Clavis)

Dit boek lees ik élke keer voor aan het begin van de herfst. Ook in de kleuterklas lijkt het me leuk om als rode draad doorheen een thema te gebruiken.
Je kan er verschillende leerrijke activiteiten aankoppelen bij de kinderen. Hoe komt het dat de blaadjes rood worden? Hoe komt het dat de blaadjes van de bomen vallen? Waarom doen sommige dieren een winterslaap en sommige niet?

Dit boekje toont voor mij een warme vriendschap tussen twee totaal verschillende diertjes. Wat aantoont dat je vriendschappen met iedereen kan sluiten. Ook al ben je niet hetzelfde.

5. Iets wat sneeuw heet – Yuval Zommer (Christofoor Uitgeverij)

Dat boek sprak mij in het begin niet zo hard aan. Mijn collega had het in haar klas, gekregen van de Sint.
Mijn boekjes over de sneeuw lagen thuis toen het die ene dag in december heel hard begon te sneeuwen. Om dan de aandacht te leggen op splitsen en hoofdrekenen? Vergeet het maar. Samen gezellig in de kring, met een boek over sneeuw dan maar.
Mijn enthousiasme bij het voorstellen van dit boek was opvallend minder dan als ik andere boeken zou voorstellen.
Maar wat was ik verkeerd. Elke bladzijde die ik omsloeg werd ik meer en meer betoverd door het prachtige taalgebruik en tekeningen in het boek. De vergelijkingen die gemaakt werken met de sneeuw, de dieren die aan bod kwamen, … mijn boekenhart maakte overuren.
‘Don’t judge a book by it’s cover’ is hier wel écht op zijn plaats.

Zo, 5 boeken kiezen. Het is niet gemakkelijk. Misschien vraag ik nog eens aan Sara of ik jullie nog eens 5 boeken mag promoten?

Tot slot geef ik jullie nog graag een leuke werkvorm mee. Een werkvorm dat je bij alle leeftijden kan gebruiken.

De boekendans!

Aan het begin van een nieuw thema, aan het begin van een nieuw schooljaar om de klasbieb te promoten, om de boeken die niet gekozen worden in de kijker te zetten, om verschillende soorten boeken aan te rijken, … 
Om dit op een rustige manier te laten verlopen, doe je dit best in groepen van ongeveer 10 kinderen. 
Je neemt evenveel boeken als kinderen. Er worden stoelen in een kring gezet (zoals stoelendans) met op elke stoel een boek. Je legt rustige muziek op en de kinderen stappen rond de kring met boeken. Als de muziek stopt, gaan ze zitten en bladeren ze gedurende enkele minuten door het boek. In de lagere school kan je vragen dat de kinderen de achterflap en een stuk uit het boek lezen. Start de muziek terug, gaan de kinderen verder wandelen. Zo doe je dit enkele keren. Er valt dus niemand af. 
Nadien kan je in gesprek gaan met jouw kinderen. Welke soorten boeken heb je gezien? Ben je bij een boek terecht gekomen dat je minder goed leek, maar nu toch je aandacht trekt? … 

Om echt volledig af te ronden.. 
Lees élke dag voor in jouw klas. Bij de allerkleinsten tot bij de grootsten van de basisschool. Het is zo belangrijk voor de taalontwikkeling van élk kind. Plus het is ook gewoon ontzettend gezellig.

Veel boekplezier, veel leesplezier! 
Veel liefs, Elien

Meer lezen

5 tips om aan de slag te gaan rond de dood in de kleuterklas

De dood en kleuters , het zorgt soms nog wel eens voor discussie/ongerustheid.
Zijn onze kinderen niet te jong om geconfronteerd te worden met de dood? Doen we niet meer kwaad dan goed?
Toch is het tegendeel echter waar. Tegenwoordig is men er daarom meer en meer van overtuigd dat rouweducatie een echte meerwaarde is, ook voor de jongste kleuters.

Maar hoe pak je dit nu juist aan? Hoe heb je het over de dood zonder dat er iemand of een huisdier in de naaste omgeving overleden is?

Meer lezen »

Een kijkje in de klas van Juf Rune tijdens het thema 3 biggetjes

Samen met mijn peuters en 1ste kleuters werkten we drie weken rond dit thema.
De start van het thema ging vooral over het leren kennen van het verhaal en de volgorde van het verhaal. Wat gebeurde er eerst en wat daarna. Doorheen het thema was al snel duidelijk dat mijn kleuters erg nieuwsgierig waren naar het bouwen van een huis. Want ”Juuhuf, hoe moet dat? “ “Tja, hoe moet dat nu een huis bouwen?” Hier gingen we verder op in samen met het boekje “Bouwen maar!” van Federico van Lunter en dus gingen we aan de slag. Want wat die drie biggetjes konden, dat kunnen wij ook!
Het thema had op alle vlakken zoveel te bieden: hoekverrijkingen, klassikale activiteiten, begeleide activiteiten… Ik ging aan de slag met de bundel van juf Sara, werd helemaal overenthousiast in mijn aanbod van sensorisch spel en verzon allerhande fijne knustel- en schrijfdanswerkjes. Het was echt G-E-N-I-E-T-E-N!
Ik neem je met veel plezier even mee in mijn “sprookje” -euuuuhm- thema van de 3 biggetjes!

Meer lezen »

Vijf boekentips plus een leuke werkvorm

Een liefde voor prentenboeken.
Ik ben vast niet alleen. Zelf heb ik een hele collectie pareltjes verzameld doorheen mijn jaren in het 1e leerjaar.
Nu ik even dat leerjaar achter mij liet, vind ik het ook geweldig om in het 4de leerjaar voor te lezen of de kinderen te laten voorlezen.

Want (voor)lezen is van levensbelang in élke klas.
Zeg maar dat ik het je gezegd heb.
Graag neem ik je mee in een top 5 van boeken die ik samengesteld heb.
Boeken die voor mij echt toppers zijn om mee te werken in de klas. Kleuter of lager.

Meer lezen »

Get to know me

Ik ben Juf Sara. Een 25 jarige bezige bij die halftijds in het onderwijs staat en halftijds haar eigen bedrijf heeft. Ben je benieuwd naar mijn verhaal? Lees dan snel verder!

Meer lezen »

10 sensoryplay ideeën voor de winterperiode​

In deze blog neemt juf Marieke je mee in de wondere wereld van sensoryplay en laat ze jullie maar liefst 10 sensoryplay ideetjes zien die ze zelf al inzette in haar klas. Je kan ze gebruiken tijdens het thema pooldieren, noord en zuidpool, winter,… Wat is jouw favoriet?

Meer lezen »