De pietenbakkerij
In deze blog neemt juf Imke je mee naar de uitgewerkte pietenbakkerij in haar klas.
Juf Laura neemt jullie mee doorheen de dag in de vlinderklas. Dit is de instapklas. We starten het schooljaar met een klein groepje en bij elk instapmoment groeit haar klas.
Wil je meer zien van Juf Laura? Klik dan hier!
We starten de dag met het onthaal in de kring. Als eerste zingen we een welkomsliedje, daarna mag het helpertje de vlinders uitdelen aan de aanwezige kindjes. Iedereen mag zijn eigen vlinder op het bord hangen. De afwezige peuters worden ook niet vergeten, we benoemen wie er niet is en tellen het aantal. Daarna zingen we verder het liedje van de dagen van de week. Het helpertje mag vertellen welke dag het is, de andere peuters mogen helpen. De peuters moeten dit nog niet kennen, maar ik bied het aan voor de peuters die hiervoor interesse hebben. Onze weekkalender wordt ook gebruikt voor belangrijke gebeurtenissen op aan te duiden, zoals verjaardagen, vrije dagen, feestdagen bv. Sinterklaasfeest… Na de weekkalender is het de beurt aan de dagkalender. Ook hierbij wordt overlopen wat we deze dag gaan doen, het vlindertje verhuist telkens mee naar het kaartje waarop we ons bevinden. Niet alle peuters hechten hier evenveel belang aan, maar ik heb gemerkt dat het voor sommige kleuters een goede houvast is. De laatste kalender die aan de beurt komt is het weer. We zingen een liedje en de helper mag aan de raam gaan kijken welk weer het is. Het juiste weer wordt uit de weertrommel gehaald en opgehangen aan het bord. We zijn een katholieke school, dus om ons onthaal af te sluiten maken we het even stil en donker en steken we een kaarseje aan. We delen het lichtje met elkaar, het kaarsje gaat rond in de kring en als het liedje afgelopen is mag het helpertje het kaarsje uitblazen.
Na het onthaal is het tijd om te spelen in de hoeken. De peuters mogen vrij kiezen in welke hoeken ze gaan spelen. We hebben heel wat hoeken in de klas: de bouwhoek, de zithoek, huishoek, beweeghoek, ons tuintje waar we genieten bij mooi weer… en nog wat openruimte om in te vullen bij thema’s of te gebruiken bij ons spel. In onze klas staan er niet zoveel tafels, de peuters spelen nog veel op de grond. Ik gebruik enkel de werktafel en een klein tafeltje voor fijne materialen. Ook de bewegingshoek kan niet ontbreken, met een glijbaan, een fietsje, stapelstenen… Centraal in de klas, niet te vergeten onze experimenteerbak voor sensoryplay. Er is geen beperkt aantal peuters in een hoek, we gebruiken wel eens een ketting, bv. Voor de winkelhoek. Het kindje met de ketting mag aan de kassa gaan staan, de andere komen spulletjes kopen.
In de voormiddag maken we ook werkjes, de peuters zijn dan nog goed wakker en hebben nog voldoende concentratie. De werkjes varieëren van een taal of wiskunde activiteit, naar experimenteren met verf en techniek. Hier werk ik wel met een beperkt groepje (max. 4 peuters) zodat ik de volledige klasorganisatie ook nog goed in de gaten kan houden.
Aan de werktafel streef ik ernaar om zoveel mogelijk aan de slag te gaan met concreet materiaal. Ik ben enorm grote fan van de sorteerset (bv. Dieren, voertuigen…).
Wekelijks of om de twee weken gaan we aan de slag met de krullenbol-methode. Een heel fijne methode om het beginnend schrijven te stimuleren. Ik merk wel dat niet elke kleuter hieraan toe is. Ik zie peuter die netjes het schrijfpatroon oefenen (bv. Lijntjes, cirkels..), maar ook peuters die experimenteren met kribbels. Het is ook helemaal niet erg dat de peuters nog volop experimenteren, in de eerste kleutersklas gaan ze verder aan de slag met deze schrijfpatronen en zo bouwt het op tot de derde kleuterklas.
Een vaste waarde in de peuterklas, zelfredzaamheid. Alle kleuters worden gestimuleerd om dingen eerst zelf te proberen, zowel in de klas als tijdens routines. Als we naar toilet gaan, proberen de peuters dit zelf. Bij het fruit eten nemen ze zelf hun boekentas, openen deze en nemen hun fruit. Ook bij het boterhammenmoment is dit zo, de kleuters dragen hun boekentas naar de refter en nemen daar zelf hun brooddoos. En niet te vergeten jassen aandoen, oefenen we er ook op dat ze dit zelf kunnen door “zwiere-zwaaie” > jas op de grond, kap aan onze tenen. Handen erin en zwiere-zwaaie over het hoofd.
Ik wil jullie nog laten kennismaken met een geweldig leuke app, de “Classdojo” app. Dit is een privé-platform waar je foto’s kan posten van wat er doorheen de dag gebeurt in jouw klas. De ouders van je klas kunnen deelnemen nadat je ze uitgenodigd hebt en toestemming hebt gegeven. Ik kreeg al heel wat positieve reacties van ouders die het geweldig vinden om aan de hand van de foto’s mee te kunnen volgen wat er in de klas gebeurt. Nog een voordeel dat het taal kan uitlokken bij de peuters, die thuis met mama of papa aan de hand van de foto’s kunnen vertellen wat ze die dag gedaan hebben in de klas.
Hopelijk heb ik de (beginnende) peuterjuffen wat kunnen inspireren!
In deze blog neemt juf Imke je mee naar de uitgewerkte pietenbakkerij in haar klas.
In deze post krijg je 10 handige tips te lezen die kunnen helpen bij de woordenschatontwikkeling van kleuters
De boekenhoek in de kleuterklas is een magische plek waar kinderen hun verbeelding kunnen laten gaan, verhalen kunnen ontdekken en hun liefde voor lezen kunnen ontwikkelen. Door interactieve elementen toe te voegen, kunnen we deze ervaring nog verrijkender maken. Hier zijn enkele inspirerende ideeën om de boekenhoek in jouw kleuterklas interactief en boeiend te maken.
Dit is een template, dupliceer deze pagina om een nieuwe post te maken. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Juf Steffi vertelt in deze blog hoe ze de wissel van jongste kleuters naar oudste kleuters ervaarde.
Juf Laura neemt jullie mee doorheen de dag in de vlinderklas. Dit is de instapklas. We starten het schooljaar met een klein groepje en bij elk instapmoment groeit onze klas.